25 10 2023
Aktualizováno 25. 10. 2023

FATÁLNÍ ŠKODY V BYZNYSU PRO ZANEDBANÝ BRAND A JAK JIM PŘEDCHÁZET (DÍL 1: Nestačí si koupit doménu)

Opravdu stačí být na trhu se svou značkou první? 3 příběhy z mé praxe ukazují, že tomu tak není.
Petr, začínající podnikatel, přichází na trh s novým produktem. Dlouho mu trvalo vymyslet správný název, který vystihuje daný produkt, je dost chytlavý a dobře se píše a čte. Měl nějaké povědomí o ochranných známkách, tak si u mě prověřil, zda již někdo nemá stejný nebo podobný název chráněn a kolik by obnášela registrace ochranné známky. Nakonec Petr dospěl k závěru, že pro začínající start-up bude efektivnější investovat částku 10tisíc korun jinde (což byla cca cena za pořízení ochrannou známku včetně poplatku). Má přece registrovanou doménu, nikdo jiný název neužívá a ani jej nemá chráněn, takže to stačí.
Petrův produkt se stal úspěšným a najednou se na trhu objevil konkurenční výrobek se stejným názvem, který opanoval obchodní řetězce. Podnikatel Petr opět navštívil moji kancelář a já jsem zjistila, že konkurenční společnost má název chráněn jako ochrannou známku. V tento moment byla stále vzniklá situace pro Petra řešitelná. Navrhovala jsem napadnout ochrannou známku konkurenční společnosti neplatností (z důvodu zaměnitelnosti s dřívějším nezapsaným označením), zaslat jí výzvu k ukončení protiprávního jednání z titulu nekalé soutěže a následně podat žalobu. Dále jsem Petrovi navrhla podat přihlášku ochranné známky. Petr se ale nechtěl pustit do časově i finančně náročných sporů a nakonec zaslal výzvu konkurenční společnosti sám.
Čas plynul a po 5 letech byla Petrovi doručena výzva konkurenční společnosti k ukončení protiprávního jednání pro porušování práv k ochranné známce. Na tuto výzvu Petr nereagoval, neboť mu přišla absurdní, vždyť byl přece na trhu první. Konkurenční společnost na něj podala žalobu. Petr mě opět navštívil a zjistil, že ochrannou známku konkurenční společnosti v důsledku své nečinnosti již takzvaně strpěl a fakticky tím přišel o možnost jejího úspěšného zneplatnění. Dále se ode mě dozvěděl, že existuje možnost bránit se uplatněním tzv. práva předchozího uživatele (neboť byl na trhu dříve), které vlastníka ochranné známky omezí. Nicméně lepší výsledek sporu než koexistence obou označení na trhu (kdy budou moci označení užívat oba) jsem mu již nabídnout nemohla. Podnikatel Petr se nakonec původního názvu svých výrobků vzdal a rozhodl se pro rebranding. Znamenalo to opětovně vynaložit značné úsilí a finance na propagaci, přesto odlivu nezanedbatelné části zákazníků však nezabránil. Nový název produktu si samozřejmě nechal zaregistrovat jako ochrannou známku, když dotace na poplatek (75%), které jsem mu vyřídila, byly příjemným bonusem.
Co z toho plyne?
Že podcenit důležité věci ve správný čas vás může vyjít pěkně draho a stát spoustu času a energie.
Jak to máte vy? Dohlížíte si pravidelně na svůj brand? Chcete probrat vaši situaci anebo máte zájem o ochranu vaší značky? Ozvěte se mi. I nadále je možno čerpat dotace na ochranné známky.

Mgr. Simona Hejdová

Ev. č. ČAK: 11281

Ev. č. KPZ: 368

Řídící partner Pluto legal s.r.o.